آیین نامه واردات خودروهای نو
ماده۱ـ در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
۱ـ وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.
۲ـ خودرو: انواع خودرو موضوع ماده (۸) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ با اصلاحات بعدی آن.
۳ـ بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
ماده۲ـ به منظور تنظیم بازار خودرو و حمایت از تولید داخل، کارگروهی متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت (رییس کارگروه) و امور اقتصادی و دارایی و رؤسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور بنا به ضرورت و بر اساس نیازسنجی بازار خودروی کشور، به صورت سالانه سقف واردات خودرو را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تعیین مینماید. ابلاغ تصمیمات کارگروه که متضمن موافقت بانک مرکزی باشد، با تأیید وزرای عضو آن با رعایت ماده (۱۹) آییننامه داخلی هیئت دولت انجام میشود.
تبصره ـ سالانه درصدی از میزان ارز به تشخیص کارگروه به مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی تخصیص می یابد.
ماده۳ـ منابع ارزی مورد نیاز این آییننامه با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از (کالا و خدمات)، سرمایه گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی (با تأیید سازمان سرمایهگذاری خارجی) و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی تأمین خواهد شد.
ماده۴ـ ورود و ترخیص خودروهای موضوع این آیین نامه بدون ثبت سفارش و بدون تخصیص ارز قاچاق محسوب و ممنوع میباشد. ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور، جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است.
تبصره ـ صدور ثبت سفارش خودروهای موضوع این آیین نامه اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم اخذ تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و سایر ضوابط فنی مربوط از وزارت و رعایت ماده (۱۰) اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ می باشد.
ماده۵ ـ ضوابط فنی واردات خودرو به شرح زیر می باشد:
۱ـ خودرو با کارکرد کمتر از (۹۹) کیلومتر بر اساس نام تجاری و نوع (مدل)، با نوع (مدل) سال خودرو کمتر از یک سال بر اساس ویژگی (کاراکتر) مرتبط در شماره شناسایی خودرو (وی آی اِن)، در زمان ورود به کشور تعیین میگردد.
۲ـ اخذ تأییدیه سازمان ملی استاندارد ایران بر اساس یکی از شرایط زیر:
الف ـ مشخصات خودرو در فهرست خودروهای دارای صحهگذاری تأیید نوع وجود داشته باشد.
ب ـ خودرو دارای تأیید نوع کلی خودرو (دبلیو وی تی اِی) مندرج به روی پلاک شناسایی باشد
پ ـ خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک اروپایی (سی اُ سی) باشد.
ت ـ خودرو دارای گواهی انطباق عمومی (جی سی سی) از مؤسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس (جی اِس اُ) باشد.
ث ـ خودرو دارای تأییدیه کشور چین (سی سی سی) باشد.
ج ـ خودرو دارای تأییدیه اوراسیا (ای اِی سی) باشد.
چ ـ سایر استانداردهای کشور مبدأ با تأیید سازمان ملی استاندارد ایران
تبصره ـ موارد فوق به عنوان استانداردهای کشور مبدأ محسوب گردیده و ارزیابی انطباق خودروهای موضوع این آییننامه از طریق بررسی مدارک به همراه بازرسی فیزیکی و مطابق دستورالعملهای مرتبط سازمان ملی استاندارد ایران، جایگزین استانداردهای مرتبط میگردند.
۳ـ رعایت استانداردهای آلایندگی که در جدول ماده (۴) آییننامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی ها (موضوع ماده (۲) قانون هوای پاک) تعیین شده است.
۴ـ واردات خودرو منوط به داشتن قرارداد با شرکت خارجی اصلی یا واسط دارای تفویضنامه از شرکت اصلی، ممهور به مهر اتاق بازرگانی کشور خارجی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور که به تأیید وزارت (سازمان توسعه تجارت ایران) رسیده باشد و رعایت مفاد آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو موضوع تصویبنامه شماره ۷۴۱۵/ت۵۱۶۸۱هـ مورخ ۱۳۹۵/۱/۲۸ راجع به تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش که به تأیید وزارت رسیده باشد، است.
۵ ـ مرجع احراز انتقال فناوری در ازای واردات خودرو، وزارت میباشد.
تبصره ـ سرمایهگذاری در یکی از موارد زیر می تواند از مصادیق انتقال فناوری محسوب شود که باید میزان سرمایهگذاری انجامشده معادل سی درصد (۳۰%) سود حاصله باشد و اسناد مثبته آن به تأیید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهور برسد. همچنین اولویت سرمایه گذاری در حوزه های مرتبط با برقی سازی، اتصال پذیری، خودروهای خودران و حمل و نقل اشتراکی خواهد بود:
ردیف عنوان
۱ اخذ برنامه داخلیسازی و همگراشدن سیر واردات با تولید داخل
۲ طراحی، ساخت و تولید انبوه موتورهای کممصرف احتراق داخلی و فناوری های مرتبط
۳ طراحی، ساخت و تولید انبوه جعبه دنده خودکار (اتوماتیک)
۴ طراحی، ساخت و تولید انبوه باتری های لیتیوم ـ یون قابل استفاده در خودروهای برقی
۵ طراحی، ساخت و تولید انبوه الکتروموتور و درایو خودروهای برقی و سایر اجزاء و قطعات مربوط به قوای محرکه برقی
۶ طراحی، ساخت و تولید انبوه واحدهای پایش (کنترل) خودرو مانند (اییسییو)، (اِیسییو)، (بیسیاِم) و غیره
۷ طراحی، ساخت و تولید انبوه خودروهای برقی و ترکیبی (هیبریدی)
۸ احداث مراکز آزمایش (تست) و اخذ صلاحیت های مربوط (تصادف، دینامیکی، موتور احتراق داخلی، الکتروموتور، باتری و غیره)
۹ طراحی، ساخت و تولید انبوه انواع قطعات سکویی (پلتفرمی) خودروهای تجاری که به صورت مشترک در کشور مصرف می شود (طرح (پروژه) های همافزایی) مانند اکسل خودرو و تریلی و یا انواع موتور دیزلی سبک و سنگین مصرفی در خودروهای تجاری سنگین و سبک
۱۰ طراحی و توسعه سکو (پلتفرم) و خانواده محصول مبتنی بر آن با نشان بومی علیالخصوص محصولات اقتصادی
۱۱ هرگونه سرمایهگذاری در حوزه طراحی و توسعه محصول و یا فرآیندهای ساخت در صنعت خودرو که پیش از این در کشور وجود نداشت (به عنوان مثال، قالب های تزریق بزرگ یا ماشین های همینگ )
۱۲ توسعه حمل و نقل ارزان و اشتراکی بر پایه قابلیت اتصالپذیری
۱۳ توسعه فناوری های نوین به منظور ارتقای ایمنی برای کاهش تلفات جاده ای (نظیر توسعه قابلیت اتصال پذیری خودروها و یا ارتقای فناوری های کمکی ایمنی )
۱۴ ایجاد زنجیره خدمات پس از فروش و به روزرسانی نرمافزارهای عیبیابی خودرو علیالخصوص در حوزه خودروهای تجاری
۱۵ ایجاد زیرساخت (ذخیره شارژ) برای خودروهای برقی
۱۶ ساخت یا راه اندازی مراکز تولید تجهیزات پس پالایش
۶ ـ صلاحیتهای فنی و حرفهای واردکنندگان بر اساس سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری موضوع ماده (۴) آیین نامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویبنامه شماره ۴۶۴۴۳/ت۵۱۵۵۹هـ مورخ ۱۳۹۵/۴/۲۳ و اصلاحات بعدی آن انجام میشود
۷ـ ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از (۲۵۰۰) سی سی ممنوع است.
ماده۶ ـ ارزش خودروهای وارداتی به شرح زیر می باشد:
۱ـ واردات خودرو سواری با قیمت زیر بیست هزار (۰۰۰ر۲۰) یورو (فوب) مجاز است. اولویت واردات با خودروهای اقتصادی (کمتر از ده هزار (۰۰۰ر۱۰) یورو) است.
۲ـ واردات خودروهای سواری برقی تا زیر چهل هزار (۰۰۰ر۴۰) یورو مجاز است.
۳ـ واردات خودروهای سواری به مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی مشروط به واردات خودروهای ترکیبی و برقی تا زیر چهل هزار (۰۰۰ر۴۰) یورو در چهارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و این آیین نامه مجاز است.
تبصره ـ به ازای اخذ مجوز پلاک ملی و واردات خودروی کارکرده مناطق مذکور برای هر دستگاه خودرو که در چهارچوب بند (ث) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور وارد سرزمین اصلی می شود، واردات یک دستگاه خودرو سواری احتراقی به منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی در چهارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و مواد مربوط در این آیین نامه مجاز است.
ماده۷ـ مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی براساس تبصره (۶) اصلاحی ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشینآلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها موضوع ماده (۱۲) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۲ میباشد
ماده۸ ـ سود بازرگانی واردات خودرو با همکاری وزارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور بهگونه ای تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد که ضمن تسهیل واردات خودروهای اقتصادی و زیر بیست هزار (۰۰۰ر۲۰) یورو، سود بازرگانی خودروهای با محدوده قیمتی بالاتر از بیست هزار (۰۰۰ر۲۰) یورو بیشتر از تعرفه تعیینشده در کتاب مقررات صادرات و واردات در نظر گرفته شود و همچنین از شکل گیری هرگونه امتیاز ویژه اقتصادی برای واردکنندگان جلوگیری نماید
ماده۹ـ رسیدگی به شکایات مرتبط با نحوه عرضه و قیمت خودرو، مطابق قوانین و مقررات مربوط صورت میگیرد.
ماده۱۰ـ به منظور صیانت از حقوق مصرف کنندگان داخلی و حقوق سرمایه گذاران داخلی طرف قرارداد با شرکای خارجی، واردات محصولات شرکت هایی که به واسطه تحریمهای ظالمانه علیه کشور، بازار را ترک نموده اند و موجب زیان شرکتها و مصرفکنندگان با ایجاد تعهدات و یا سایر موارد شدهاند به کشور ممنوع می باشد
تبصره ـ وزارت با همکاری وزارت امورخارجه، مسئولیت تعیین شرکت های مذکور را برعهده خواهد داشت.
ماده۱۱ـ تصویب نامه شماره ۹۵۲۴۰/ت۵۹۸۶۰هـ مورخ ۱۴۰۱/۶/۳ و اصلاحات بعدی آن و سایر مصوبات مغایر با این آییننامه نسخ می شود. مصوبات خاص از قبیل مصوبات مربوط به واردات خودرو توسط دستگاه های اجرایی، واردات خودرو توسط جانبازان و سایر موارد استثنایی به قوت خود باقی است
معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر